Oncothermia Journal
Volume 9



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Szasz A (2013) Electromagnetic effects in nanoscale range. Oncothermia Journal 9:11-25

Abstract Hyperthermia method was “reborn” with the electromagnetic applications a century ago when deep heating became a realistic goal. The lack of its wide application is that the locally targeted volume has physiological consequences; the systemic control of the human body tries to compensate the active deviation from the homeostatic equilibrium. Clues for the success of the proper hyperthermia treatment are: (1) accurately select  the tumor; (2) do not excite the homeostatic correction feedbacks (like blood-flow); (3) properly select the malignant cells; (4) use an effective cell-killing method for the malignant cells; (4) act on innate and adaptive immune system completing the job. Our objective is making the selected concentration of the electromagnetic energy on the sensitive points of the malignant cells, providing energy liberation in this cellular nanoscopic region by nanothermia (modulated electrothermia).”


Andocs G, Meggyeshazi N, Okamoto Y, Balogh L, Kovago Cs, Szasz O (2013) Oncothermia treatment induced immunogenic cancer cell death. Oncothermia Journal 9:28-37

“There are increasing evidence that certain type of anticancer therapeutical methods can induce a very special form of programmed cell death, trigger an immune response against the tumor, so in recent years a new concept of immunogenic cell death (ICD) has emerged [1]. Apoptotic cell death has a vital importance in this process [2], [3], [4]. The immunogenic characteristics of ICD are mainly mediated by damage-associated molecular patterns (DAMPs) [5], [6]. One of the most important key molecules amongs many others are the heat shock proteins (HSPs) [7], [8] and some death receptors [9]. Oncothermia method (OTM) is a long time applied tumor treatment modality in the human clinical practice [10]. Experimental results showed that OTM can effectively and selectively destroy the tumor tissue, even is lower temperatures [11] and the OTM treated tumor cells undergo apoptotic cell death [12]. But recent investigations revealed some unusual immunological aspect of oncothermia treatment taking into a hypothetical consideration that OTM can induce a special form of immunogenic cell death. The theoretical summary of the concept can be seen on Figure 1-3.”


Breitkreutz F (2013) Elektrohyperthermie: Erstattungfähingkeit und korrekte Abrechnung an aktuellen Beispielen aus der Rechtsprechung. Oncothermia Journal 9:39-39

„Der Vortrag gibt einen Überblick über die aktuelle Rechtsprechung zur Erstattungsfähigkeit hyperthermischer Behandlungen. Besondere Berücksichtigung findet die auf Seiten der Krankenversicherer in jüngster Zeit ins Feld geführte Argumentation, die Elektrohyperthermie - vor allem in Gestalt oncothermischer Verfahren - sei aufgrund mangelnder Energiestärke ihrem Wesen nach nicht zu einer therapeutisch relevanten Überwärmung des Gewebes in der Lage. Deshalb sei die Leistungsbeschreibung der Ziffer 5854 (Tiefen-Hyperthermie) nicht erfüllt, so dass allein eine Abrechnung als Verfahren der Elektrotherapie in Betracht käme.“



Hegyi G (2013) CAM Integration into Complex Practice of Cancer Patients. Oncothermia Journal 9:41-45

“According to an European survay’s data (2008) about use of complementary and  alternative therapies in cancer patients suggest that CAM is popular among cancer patients with 35.9% using some form of CAM (range among  countries  14.8%  to 73.1%). A heterogeneous group of 58 therapies were identified as being used. Herbal medicines and remedies were the most commonly used CAM therapies, together with homeopathy, vitamins/minerals, medicinal teas, spiritual therapies and relaxation techniques. Herbal medicine use tripled from use before diagnosis to use since diagnosis with cancer. Multivariate analysis suggested that the profile of the CAM user was that of younger people, female and with higher educational level. The source of information was mainly from friends/family and the media, while physicians and nurses played a small part in providing CAM-related information. The majority used CAM to increase the body's ability to fight cancer or improve physical and emotional well-being, and many seemed to have benefited from using CAM (even though the benefits were not necessarily related to the initial reason for using CAM). Some 4.4% of patients, however, reported side-effects, mostly transient. Which therapies can offer CAM for cancer patients? (We signed them in red color.)”



Herzog A (2013) Lokale Hyperthermie wissenschaftliche und wirtschaftliche Aspekte und ihr Einfluss auf die Kostenübernahme durch die Krankenkasse Oncothermia Journal 9:47-53

Einleitung
Hyperthermie bedeutet Erwärmung des Gewebes, zum Beispiel durch energetische elektromagnetische Wellen. Die Energie wird (vergleichbar zum Mikrowellenherd) vom Gewebe absorbiert, dabei kommt es zur Erwärmung des Gewebes.

Für die Abrechnung der Hyperthermiebehandlung durch die Krankenkassen stehen verschiedene Abrechnungsziffern zur Verfügung:
Ziffer 5852 für die Oberflächenhyperthermie
Ziffer 5853 für Halbtiefenhyperthermie

Ziffer 5854 für die regionale Tiefenhyperthermie“



Szasz O (2013) Past, Present and Future of Oncothermia. Oncothermia Journal 9:55-69

“Abstract
Oncothermia is a new type of cancer treatment that was introduced 25 years ago, in 1988 as a spin- off from the Budapest Science University, “Eotvos Lorand”. The long journey of this idea and company together with the perspectives is described briefly in this paper.

Introduction

My grandmother died in cancer when she was young. She could not see her grandchildren; she died when my father was a student. She suffered a lot, but there was no help. After graduation in physics, my Father started working at Science University, there was no chance to work in the field of cancer. His topic was apparently far away from any biology, he focused his research on surface and interface physics. He successfully published and patented many theoretical and practical solutions in his field, working in labs not only in Budapest, but in the Zhdanov University of St. Petersburg and later in Strathclyde University, Glasgow as well. His research was concentrating more and more on the instable and metastable states at the surfaces, and direct way was to the biological membranes. He published a lot about the metastable and instable states at surfaces and also the connected biological phenomenon was in his consideration.”



Thaller A (2013) Grundbegriffe der Medizin. Oncothermia Journal 9:71-72


1. Wesen und Würde des Menschen
2. Axiome der Wissenschaft
3. Wissenschaft in der Heilkunst

Der Gang des Vortrags:

1. Einleitung: Vorerkenntnis – Erkenntnis (Idee – Wirklichkeit) Jede Erkenntnis setzt eine Vorerkenntnis voraus, jedes Urteil ein Vorurteil: Um diese konkrete Traube vor mir überhaupt als „Traube“ erkennen zu können, brauche ich einen „Begriff“, ein „Bild“, eine „Idee“ von Traube in mir vor jeder konkreten Erkenntnis. „Die Meinung, kein Vorurteil zu haben, ist selbst das größte Vorurteil.“ Es geht nicht um „Freiheit von Vorurteilen“. Das gibt es nicht. Es geht um „instinktsichere Vorurteilsüberlegenheit“. (Heidegger, GA 17, S.2).”



Zais O (2013) Oncothermie und intermittierende hypoxy-hyperoxy-Therapie bei chronischer Borreliose und Neuroborreliose. Oncothermia Journal 9:74-76

„Borreliose ist eine durch Zecken übertragen Erkrankung durch die Spirochäte borrelia burgdorferi oder seine Artverwandten. Es kann zu verschiedenen Krankheitsbildern kommen. Häufig anzutreffen sind Lymphozytom, flüchtige Arthritiden oder Arthralgien, grippeähnliche Symptome, radikuläre Schmerzsyndrome, oder Hirnnervensymptome. Desweiteren kann es zu Herzrhythmusstörungen, Herzschwäche, Sehstörungen oder Cephalgie kommen. Die regelgerechte Therapie mit Antibiotika ist nicht immer erfolgreich. In diesem Fall kann die Erkrankung chronifizieren. Die chronische Borreliose und Neuroborreliose ist gekennzeichnet durch verschiedene, schwerwiegende Beschwerdebilder, die den Akuten entsprechen. Hierzu gehören körperliche Symptome wie Gelenkschmerzen, meist springend, oder Muskelschmerzen, schnelle Erschöpfbarkeit, schmerzhafte Bewegungseinschränkung. An neurologischen Symptomen finden sich häufig Konzentrationsstörung, Vergesslichkeit, Schwindel oder unklare Nervenschmerzen. Letztlich handelt es sich um eine Multiorgan- und Multisystemerkrankung, das Beschwerdebild ist gemischt, die Symptome treten wechselnd, in beliebiger Kombination, Häufigkeit und Intensität auf. Immer sind sie jedoch lebensbestimmend und führen nicht selten zur Berentung.  Borrelien können sich der Therapie und dem Immunystem durch verschiedene Mechanismen entziehen (stealth phänomen). Komplementresistenz, Rückzug intrazellulär oder in schlecht durchblutete Regionen, liquorgängigkeit sind Mechanismen auf Verteilungsebene im Körper. Ausbildung von Biofilm, zystischen Formen oder Sphäroblasten sind Möglichkeiten auf zellulärer Ebene.“



 

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